زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

زیادة‌الله بن عبدالله اغلبی





زیادة‌الله بن عبدالله اغلبی، آخرین امیر سلسله اغلبیان در قرن سوم قمری در آفریقا بود.


۱ - معرفی اجمالی



ابومضر، زیادة الله سوم، فرزند ابوالعباس عبدالله بن ابراهیم بن احمد اغلبی، واپسین حکمران سلسله اغلبیان بود. سه تن از خادمانش را برای کشتن پدرش ابوالعباس راهی کرد و پس از کشته شدن پدر، به جایش نشست و فرمان داد آن سه را کشتند و جسدشان را بر دروازه قیروان به‌دار آویختند.
زیادة الله به کامرانی، شادخواری، هوس‌رانی و همنشینی با ندیمان و دلقکان پرداخت و از پرداختن به کشورداری و رعیت‌نوازی روی گرداند. در این دوران، قدرت ابوعبدالله شیعی (که داعی عبیدالله مهدی بود) رو به فزونی گذاشت. ابوعبدالله در راس سپاهی از قبیله کتامه به‌سوی زیادة الله تاخت و در نبردی در سال ۲۹۶ق بر او پیروز شد و شهر «اربس» (پایگاه و پناهگاه زیادة الله) را تصرف کرد. زیادة الله از «اربس» خارج شد و راه قیروان را پیش گرفت. در آن شهر، هرچه می‌توانست از مال و کالا با خود برداشت و متوجه شهر «رقاده» شد که جدش ابراهیم بن احمد آن را بنا نهاده بود شد. هنگامی که سپاهیان ابوعبدالله شیعی او را تعقیب کردند، به مصر گریخت و در آن‌جا درگذشت.
او واپسین امیر سلسله اغلبیان در افریقیه بود و عبیدالله مهدی نخستین فرمانروای شیعیان اسماعیلی فاطمی، جای او را در آن‌جا گرفت.

۲ - پانویس


 
۱. ابن ابار، محمد بن عبدالله، الحلة السیراء، ج۱، ص۱۷۵.    
۲. ابن اثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۲۰-۲۳.    
۳. ابن اثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۴۰-۴۷.    
۴. ابن عذاری مراکشی، محمد بن محمد، البیان المغرب، ج۱، ص۱۳۴-۱۳۶.    


۳ - منبع


عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۲، ص۱۷۱.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.